ALGEMENE VOORWAARDEN DE BUITENPLAATS KASTEEL ELSLOO B.V.

1. Definities
Onder de navolgende woorden wordt in de Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. , en in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop de Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. van
toepassing zijn, telkens het volgende verstaan:
1.1 Horecabedrijf
De natuurlijke of rechtspersoon of vennootschap die zijn bedrijf maakt van het verlenen van
horecadiensten.
1.2 Gastheer
Degene die een horecabedrijf vertegenwoordigt bij het afsluiten en uitvoeren van
horecaovereenkomsten.
1.3 Verlenen van horecadienst(en)
Het door een horecabedrijf verstrekken van logies en/of eten en/of drank en/of het ter
beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen, alles met alle daarbij behorende
werkzaamheden en diensten, en alles in de ruimste zin van het woord.
1.4 Klant
De natuurlijke of rechtspersoon of vennootschap die met een horecabedrijf een
horecaovereenkomst heeft gesloten.
1.5 Gast
De natuurlijke perso(o)n(en) aan wie op grond van een met de klant gesloten
horecaovereenkomst één of meer horecadienst(en) moet(en) worden verleend. Waar in de
Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. van gast of klant wordt gesproken, wordt
zowel gast als klant bedoeld, tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking
noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn.
1.6 Horecaovereenkomst
Een overeenkomst tussen een horecabedrijf en een klant ter zake een of meer door het
horecabedrijf te verlenen horecadiensten tegen een door de klant te betalen prijs. In plaats van
de term horecaovereenkomst wordt soms de term reservering gebruikt.
1.7 Reserveringswaarde
De waarde van de horecaovereenkomst, die gelijk is aan de totale omzetverwachting van het
horecabedrijf inclusief eventueel toeristenbelasting en B.T.W. ter zake een met een klant
gesloten horecaovereenkomst, welke verwachting is gebaseerd op de binnen dat horecabedrijf
geldende gemiddelden.
1.8 No-show
Het zonder annulering niet gebruik maken door een gast/klant van een op grond van een
horecaovereenkomst te verstrekken horecadienst.
1.9 Groep
Een groep van 25 of meer gasten aan wie door een horecabedrijf horecadiensten moeten worden
verleend krachtens een of meer als samenhangend te beschouwen horecaovereenkomsten.
1.10 Individu
Iedere persoon, vallende onder gast of klant, die niet behoort tot een groep volgens
bovengenoemde definitie.

1.11 Kurken- en keukengeld
Het bedrag verschuldigd voor het in de ruimten van een horecabedrijf nuttigen van niet door dat
horecabedrijf verstrekte drank en/of eten.
1.12 Annulering
De in schriftelijke vorm door de klant aan het horecabedrijf gedane mededeling dat van één of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt,
dan wel de in schriftelijke vorm door het horecabedrijf aan de klant gedane mededeling dat één
of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk niet verstrekt zullen worden.

1.13 Omzetgarantie
Een schriftelijke verklaring van de klant dat ter zake één of meer horecaovereenkomsten door het horecabedrijf minimaal een bepaald bedrag aan omzet door het horecabedrijf zal worden
gerealiseerd.

2. Toepasselijkheid
2.1 De Algemene Voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. zijn met uitsluiting van alle andere
algemene voorwaarden van toepassing op de totstandkoming en de inhoud van alle
horecaovereenkomsten, alsmede op alle aanbiedingen ter zake de totstandkoming van deze
horecaovereenkomsten. Indien daarnaast toch andere algemene voorwaarden van toepassing
zijn, prevaleren in geval van tegenstrijdigheid de Algemene Voorwaarden Buitenplaats Kasteel
Elsloo B.V..
2.2 Afwijken van de Algemene Voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. is slechts schriftelijk
mogelijk op het moment dat de horecaovereenkomst wordt aangegaan en van geval tot geval.
2.3 De Algemene Voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V. strekken ook ten behoeve van alle
natuurlijke- en rechtspersonen waarvan het horecabedrijf gebruik maakt of heeft gemaakt bij het
sluiten en/of uitvoeren van een horecaovereenkomst of een andere overeenkomst of bij het
exploiteren van het horecabedrijf.

3. Totstandkoming van horecaovereenkomst
3.1 Een horecabedrijf kan te allen tijde om welke reden dan ook het sluiten van een
horecaovereenkomst weigeren, tenzij een zodanige weigering plaatsvindt uitsluitend op één of
meer gronden die in artikel 429 quater van het Wetboek van Strafrecht als discriminatie zijn
aangemerkt
3.2 Alle door een horecabedrijf gedane aanbiedingen ter zake de totstandkoming van een
horecaovereenkomst zijn vrijblijvend en onder het voorbehoud “zolang de voorraad (c.q.
capaciteit) strekt”. Doet het horecabedrijf binnen een redelijke termijn na aanvaarding door de
klant een beroep op bedoeld voorbehoud dan wordt de beoogde horecaovereenkomst geacht
niet tot stand te zijn gekomen.
3.3 Een horecaovereenkomst voor (een) gast(en) aangegaan door tussenpersonen (cargadoors,
reisbureaus, Online Travel Agents en andere horecabedrijven e.d.), al dan niet in naam van hun
relatie(s), worden geacht mede voor rekening en risico van deze tussenpersonen te zijn gesloten.
Het horecabedrijf is aan tussenpersonen geen commissie of provisie, hoe ook genaamd,
verschuldigd, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen. De gast(en) en de
tussenperso(o)n(en) zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het verschuldigde.

4. Optierecht
4.1 Een optierecht is het recht van een klant om eenzijdig de horecaovereenkomst tot stand te doen
komen door de enkele aanvaarding van een geldig aanbod van het horecabedrijf.
4.2 Een optierecht kan alleen schriftelijk worden verleend. Een optierecht kan voor een bepaalde of
voor een onbepaalde duur worden overeengekomen. Het optierecht vervalt indien de
optiehouder te kennen heeft gegeven geen gebruik te willen maken van het optierecht of indien
de bepaalde duur is verstreken zonder dat de optie-houder te kennen heeft gegeven van het
optierecht gebruik te willen maken.
4.3 Een optierecht kan door het horecabedrijf niet worden herroepen, tenzij een andere potentiële
klant het horecabedrijf een aanbod doet tot het sluiten van een horecaovereenkomst ter zake het totaal of een gedeelte van de in optie uitstaande horecadiensten. De optiehouder dient in
zo’n geval door het horecabedrijf van dit aanbod op de hoogte te worden gebracht, waarna de
optiehouder binnen een door het horecabedrijf te stellen termijn te kennen dient te geven al dan
niet van het optierecht gebruik te willen maken. Indien de optiehouder niet binnen de gestelde
termijn te kennen geeft gebruik te willen maken van het optierecht, vervalt het optierecht.

5. Algemene rechten en verplichtingen van het horecabedrijf
5.1 Het horecabedrijf is, onverminderd het bepaalde in de hiernavolgende artikelen, krachtens de
horecaovereenkomst verplicht op de overeengekomen tijdstippen de overeengekomen
horecadiensten te verlenen op de in dat horecabedrijf gebruikelijke wijze.
5.2 Het horecabedrijf is gerechtigd op ieder moment zonder opzegtermijn het verstrekken van
horecadiensten aan een gast te beëindigen wanneer de gast de huis- en/of gedragsregels
overtreedt, of zich anderszins zodanig gedraagt dat de orde en de rust in het horecabedrijf en/of
de normale exploitatie daarvan wordt verstoord. De gast dient alsdan op eerste verzoek het
horecabedrijf te verlaten. Indien de klant op een andere wijze niet volledig voldoet aan al zijn
verplichtingen die hij uit welken hoofde ook jegens het horecabedrijf heeft dan is het
horecabedrijf gerechtigd de dienstverlening op te schorten. Het horecabedrijf mag onderhavige
bevoegdheden slechts uitoefenen indien de aard en de ernst van de door de gast begane
overtredingen daartoe naar het redelijk oordeel van het horecabedrijf voldoende aanleiding
geven.
5.3 Het horecabedrijf is na overleg met het ter plaatse bevoegd gezag gerechtigd de
horecaovereenkomst wegens gegronde vrees voor verstoring van de openbare orde
buitengerechtelijk te ontbinden. Maakt het horecabedrijf van deze bevoegdheid gebruik, dan zal
het horecabedrijf tot geen enkele schadevergoeding jegens de klant gehouden zijn.
5.4 Het horecabedrijf is niet verplicht enig goed van de gast in ontvangst en/of in bewaring te
nemen. Het voorgaande houdt in dat het horecabedrijf niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk
is voor schade, verlies of diefstal van enig goed van de gast, welke het horecabedrijf geweigerd
heeft om in ontvangst en/of bewaring te nemen.
5.5 Indien het horecabedrijf voor het in ontvangst en/of in bewaring nemen van goederen enig
bedrag aan de gast in rekening brengt, moet het horecabedrijf op die goederen letten als een
goed huisvader, onverminderd het bepaalde in artikel 12.
5.6 Het horecabedrijf is niet verplicht enig huisdier van de gast toe te laten en kan aan de toelating
voorwaarden verbinden. Voor de toelating van assistentiehonden gelden de wettelijke
regeling(en), inclusief de daarin aangegeven uitzonderingen.

6. Algemene verplichtingen van de gast
6.1 De gast is verplicht om zich aan de in het horecabedrijf geldende huis- en gedragsregels te
houden en de redelijke aanwijzingen van het horecabedrijf op te volgen. Het horecabedrijf moet
de huis- en gedragsregels op een duidelijk waarneembare plaats kenbaar maken of schriftelijk
verstrekken. Redelijke aanwijzingen mogen mondeling worden gegeven.
6.2 De gast is verplicht om mee te werken aan redelijke verzoeken van het horecabedrijf in het kader
van diens wettelijke plichten omtrent onder andere veiligheid, identificatie,
voedselveiligheid/hygiëne en beperking van overlast.

7. Reserveren
7.1 Indien de gast niet binnen één uur na het gereserveerde tijdstip is gearriveerd kan het
horecabedrijf de reservering als geannuleerd beschouwen, onverminderd het bepaalde in art. 9.
7.2 Het horecabedrijf kan voorwaarden verbinden aan de reservering.

8. Horecadiensten bestaande uit het verstrekken van logies en/of het ter beschikking
stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen
8.1 Het horecabedrijf communiceert in het geval van logies vooraf over het tijdstip waarop de
accommodatie ter beschikking van de gast wordt gesteld en voor welk tijdstip de gast dient te
hebben uitgecheckt.
Pagina 3 van 9
Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V.
8.2 Tenzij anders is overeengekomen is het horecabedrijf gerechtigd om de reservering voor logies
als vervallen te beschouwen wanneer de gast zich niet op de eerste gereserveerde dag om 18.00
uur bij hem heeft gemeld, of de gast niet tijdig heeft aangegeven op een later tijdstip te zullen
arriveren en het horecabedrijf daartegen geen bezwaar heeft gemaakt. Het voorgaande geldt,
onverminderd het bepaalde in artikel 9.
8.3 Het horecabedrijf is gerechtigd om van de gast te verlangen dat deze genoegen neemt met een
andere, gelijkwaardige accommodatie omtrent logies dan wel (zaal)ruimte en/of terreinen dan
volgens de horecaovereenkomst ter beschikking gesteld zou moeten worden. De gast kan dit
alternatief weigeren. De gast heeft in dat laatste geval het recht om met onmiddellijke ingang de
horecaovereenkomst waarop voormeld verlangen van het horecabedrijf betrekking heeft te
beëindigen, onverminderd zijn verplichtingen uit hoofde van andere horecaovereenkomsten.

9. Annuleringen
9.1 Annulering door klanten algemeen.
9.1.1 De klant is bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren tegen betaling van de
annuleringskosten. Als een klant niet binnen een half uur na het afgesproken tijdstip arriveert dan
wordt de klant geacht geannuleerd te hebben en dan is hij de annuleringskosten verschuldigd.
Indien klant alsnog na een half uur (of later) na het afgesproken tijdstip arriveert, kan het
horecabedrijf zich op deze verschuldigde annuleringskosten beroepen dan wel alsnog uitvoering
geven aan de horecaovereenkomst en volledige nakoming van klant omtrent de
horecaovereenkomst te verlangen.
9.1.2 Annulering is alleen rechtsgeldig indien dit schriftelijk is bevestigd.
9.1.3 Het horecabedrijf kan uiterlijk één maand voordat de eerste horecadienst op grond van de
desbetreffende horecaovereenkomst moet worden verleend aan de klant verklaren bepaalde
individuen samen te zullen beschouwen als groep. Op die personen zijn alsdan alle bepalingen
voor groepen van toepassing.
9.1.4 Het bepaalde in de artikelen 13.1 en 14.4 ook op annuleringen van toepassing
9.1.5 Indien op het moment van annulering het totale bedrag van de betalingsplichtige die in verband
met de horecaovereenkomst op het horecabedrijf rusten of naar aanleiding van de annulering
zullen ontstaan, waaronder verplichtingen jegens bij het horecabedrijf van de
horecaovereenkomst ingeschakelde derden en/of andere vorderingen van derden, hoger is dan
hetgeen de klant op grond van de in artikel 9.2 en 9.3 opgenomen annuleringsregeling aan het
horecabedrijf verschuldigd is, dient de klant dit hogere bedrag aan het horecabedrijf te
vergoeden.
9.1.6 In geval van no-show is de klant in alle gevallen verplicht de reserveringswaarde te betalen.
9.1.7 Indien niet alle overeengekomen horecadiensten worden geannuleerd zijn op de geannuleerde
horecadiensten onderstaande bepalingen pro rata van toepassing
9.2 Annulering van een horecadienst bestaande uit enkel een reservering voor eten en/of drank.
9.2.1 Individuen
Wanneer een reservering uitsluitend voor horecadienst bestaande uit het verstrekken van eten
en/of drank (tafelreservering) is gemaakt voor een groep, dan gelden voor annulering de
navolgende percentages van de reserveringswaarde die bij annulering door de klant betaald
moeten worden aan het horecabedrijf.
Bij gezelschappen tot 25 personen
1. Indien een menu is overeengekomen
• Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip 0 %
• 14 dagen of minder, maar meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip 25 %
• 7 dagen of minder, maar meer dan 3 dagen voor het gereserveerde tijdstip 50 %
• 3 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip 75 %
2. Indien geen menu is overeengekomen
• Meer dan 48 uur voor het gereserveerde tijdstip 0 %
• 48 uur of minder voor het gereserveerde tijdstip 50 %
Pagina 4 van 9
Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V.
9.2.2 Groepen
Wanneer een reservering uitsluitend voor horecadienst bestaande uit het verstrekken van eten
en/of drank (tafelreservering) is gemaakt voor een groep dan gelden voor annulering de
navolgende percentages van de reserveringswaarde die bij annulering door de klant betaald
moeten worden aan het horecabedrijf.
Bij groepen vanaf 25 personen
1. Indien een menu is overeengekomen
• Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip 0 %
• 14 dagen of minder, maar meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip 25 %
• 7 dagen of minder, maar meer dan 3 dagen voor het gereserveerde tijdstip 50 %
• 3 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip 75 %
9.3 Annulering van een horecadienst bestaande uit een volledig programma
9.3.1 Individuen
Wanneer een reservering voor horecadienst bestaande uit het verstrekken van eten en/of drank
in combinatie met het huren van een zaal en eventuele activiteiten is gemaakt voor een individu
dan gelden voor annulering de navolgende percentages van de reserveringswaarde die bij
annulering door de klant betaald moeten worden aan het horecabedrijf.
Bij gezelschappen tot 25 personen
• Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip 0 %
• 14 dagen of minder, maar meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip 25 %
• 7 dagen of minder, maar meer dan 3 dagen voor het gereserveerde tijdstip 50 %
• 3 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip 75 %
9.3.2 Groepen
Wanneer een reservering voor horecadienst bestaande uit het programma voor een groep is
gemaakt dan gelden voor annulering de navolgende percentages van de reserveringswaarde die
bij annulering door de klant betaald moeten worden aan het horecabedrijf. Een aanbetaling wordt
bij een annulering met het te betalen bedrag verrekend. Wanneer de hoogte van de
annuleringskosten lager zijn dan het reeds betaalde bedrag van de aanbetaling, zal dit verschil
door het horecabedrijf binnen twee weken na ontvangst van deze annulering worden
terugbetaald.
• Meer dan 12 maanden voor het gereserveerde tijdstip 0 %
• Meer dan 9 maanden voor het gereserveerde tijdstip 10 %
• Meer dan 6 maanden voor het gereserveerde tijdstip 25 %
• Meer dan 3 maanden voor het gereserveerde tijdstip 50 %
• Meer dan 2 maanden voor het gereserveerde tijdstip 75%
• Bij minder dan 2 maanden voor het gereserveerde tijdstip 100%
9.4 Annulering door het horecabedrijf
9.4.1 Het horecabedrijf is met inachtneming van het navolgende bevoegd een horecaovereenkomst te
annuleren, tenzij anders is overeengekomen.
9.4.2 Indien het horecabedrijf een horecadienst tot het verstrekken van eten en drinken annuleert zijn
de artikelen 9.1.1 en 9.2.1 van overeenkomstige toepassing, met omwisseling van klant en
horecabedrijf.
9.4.3 Indien het horecabedrijf een andere horecaovereenkomst dan bedoeld in artikel 9.4.2 annuleert
zijn de artikelen 9.1.1 van overeenkomstige toepassing, met omwisseling van klant en
horecabedrijf.
9.4.4 Het horecabedrijf is te allen tijde bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren zonder tot
betaling van de hierboven bedoelde bedragen gehouden te zijn, indien er voldoende aanwijzingen
bestaan dat de op grond van die horecaovereenkomst in het horecabedrijf te houden bijeenkomst
een zodanig ander karakter heeft dan verwacht mocht worden op grond van aankondiging door
Pagina 5 van 9
Algemene voorwaarden Buitenplaats Kasteel Elsloo B.V.
de klant of op grond van de hoedanigheid van klant of gasten, dat het horecabedrijf de
overeenkomst niet gesloten zou hebben indien het van het werkelijke karakter van de
bijeenkomst op de hoogte was geweest. Maakt het horecabedrijf van deze bevoegdheid gebruik
nadat de betreffende bijeenkomst begonnen is, dan is de klant gehouden tot betaling van de tot
dat tijdstip genoten horecadiensten, doch vervalt zijn betalingsverplichting voor het overige. De
vergoeding voor genoten horecadiensten wordt in voorkomend geval naar tijdsevenredigheid
berekend.
9.4.5 Het horecabedrijf is gerechtigd om, in plaats van zijn in artikel 9.4.4 bedoelde bevoegdheid uit te
oefenen, nadere eisen te stellen ten aanzien van het verloop van de betreffende bijeenkomst.
Indien er voldoende aanwijzingen bestaan dat deze eisen niet (zullen) worden nageleefd, is het
horecabedrijf alsnog gerechtigd zijn in artikel 9.4.4 bedoelde bevoegdheid uit te oefenen.
9.4.6 Indien en voor zover het horecabedrijf tevens optreedt als reisorganisator in de zin van de wet
geldt met betrekking tot reisovereenkomsten in de zin van de wet het volgende. Het horecabedrijf
mag de reisovereenkomst op een wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige, de reiziger
onverwijld medegedeelde omstandigheden. Het horecabedrijf mag de reisovereenkomst ook
anders dan op een wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige, de reiziger onverwijld
medegedeelde omstandigheden. Tot twintig dagen voor de aanvang van de reis mag het
horecabedrijf de reissom verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten met inbegrip
van brandstofkosten, de verschuldigde heffingen of de toepasselijke wisselkoersen. Indien de
reiziger een wijziging als hiervoor bedoeld afwijst kan het horecabedrijf de reisovereenkomst
opzeggen.

10. Waarborgsom en tussentijdse betaling
10.1 Het horecabedrijf kan van de klant verlangen dat deze onder het horecabedrijf een waarborgsom
deponeert. Ontvangen waarborgsommen worden deugdelijk geadministreerd, dienen uitsluitend
tot zekerheid voor het horecabedrijf en gelden uitdrukkelijk niet als reeds gerealiseerde omzet.
Tot meerdere zekerheid van het horecabedrijf kan deze van de klant verlangen zijn medewerking
te verlenen aan het verstrekken van de benodigde gegevens, waaronder het maken van een
afdruk of kopie van de creditcard van de klant, teneinde de waarborgsom en de mogelijkheid tot
het uitwinnen daarvan zo veel als mogelijk zeker te stellen.
10.2 Het horecabedrijf kan steeds tussentijds betaling verlangen van reeds verleende horecadiensten.
10.3 Het horecabedrijf mag zich verhalen op het ingevolge de voorgaande bepalingen gedeponeerde
bedrag ter zake al datgene wat de klant uit welken hoofde ook aan hem verschuldigd is. Het
overschot dient door het horecabedrijf onverwijld aan de klant te worden terugbetaald.
10.4 Wanneer een optionele reservering voor horecadienst bestaande uit het programma voor een
groep wordt omgezet naar een definitieve reservering dient er een aanbetaling van € 1.500,- te
worden voldaan. Naast de aanbetaling hanteren wij de volgende betaalmomenten:
• 6 maanden voor gereserveerde tijdstip 50% van de op dat moment geschatte
reserveringswaarde
• 3 maanden voor gereserveerde tijdstip 75% van de op dat moment geschatte
reserveringswaarde
• Na afloop van gereserveerde tijdstip resterende deel op basis van nacalculatie

11. Omzetgarantie
11.1 Indien een omzetgarantie is afgegeven is de klant verplicht ter zake de betreffende
horecaovereenkomst(en) tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan het
horecabedrijf te betalen.
12. Aansprakelijkheid van het horecabedrijf
12.1 Het horecabedrijf is tegenover de gast aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een
tekortkoming door het horecabedrijf in de nakoming van de overeenkomst, tenzij die
tekortkoming niet kan worden toegerekend aan het horecabedrijf dan wel aan personen van wier
hulp het horecabedrijf bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt.
12.2 Onverminderd het bepaalde in artikel 5.5 is het horecabedrijf niet aansprakelijk voor
beschadiging of verlies van goederen, die in het horecabedrijf zijn meegebracht door een gast die
daar zijn intrek heeft genomen. De klant vrijwaart het horecabedrijf tegen aanspraken van gasten ter zake. Het hier bepaalde geldt niet voor zover de beschadiging of het verlies te wijten is aan opzet of grove schuld van het horecabedrijf.
12.3 Voor schade aan of met voertuigen van de gast veroorzaakt, is het horecabedrijf niet
aansprakelijk behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of
grove schuld van het horecabedrijf.
12.4 Het horecabedrijf is niet aansprakelijk voor schade direct of indirect aan wie of wat ook ontstaan
als direct of indirect gevolg van enig gebrek of enige hoedanigheid of omstandigheid aan, in of op enig roerend of onroerend goed waarvan het horecabedrijf houder, (erf)pachter, huurder dan wel eigenaar is of dat anderszins ter beschikking van het horecabedrijf staat, behoudens indien
en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van het
horecabedrijf.
12.5 Aansprakelijkheid van het horecabedrijf is beperkt tot het bedrag dat redelijkerwijs te verzekeren
valt.
12.6 Indien voor de gast aan de in bewaring gegeven goederen, waarvoor een vergoeding als bedoeld
in artikel 5.5 in rekening wordt gebracht, schade ontstaat, is het horecabedrijf verplicht de schade aan deze goederen ten gevolge van beschadiging of vermissing te vergoede
12.7 Indien het horecabedrijf goederen in ontvangst neemt of indien goederen op welke wijze dan
ook waar dan ook door wie dan ook worden gedeponeerd, bewaard en/of achtergelaten zonder
dat het horecabedrijf daarvoor enige vergoeding bedingt, dan is het horecabedrijf niet
aansprakelijk voor schade aan of in verband met die goederen op welke wijze dan ook ontstaan
tenzij het horecabedrijf opzettelijk deze schade heeft toegebracht, of de schade het gevolg is van
opzet of grove schuld van het horecabedrijf. In alle gevallen geldt dat het horecabedrijf niet
gehouden kan worden tot vergoeding van schade van goederen die zich bevinden in goederen
die worden gedeponeerd, bewaard of achtergelaten, ongeacht of het horecabedrijf daarvoor
enige vergoeding bedingt.

13. Aansprakelijkheid van de gast en/of klant
13.1 De klant en de gast en degenen die hem vergezellen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade
die voor het horecabedrijf en/of enige derde is en/of zal ontstaan als direct of indirect gevolg van
een toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad, waaronder overtreding van de
huisregels is begrepen, begaan door de klant en/of de gast en/of degenen die hem vergezellen,
alsmede voor alle schade die is veroorzaakt door enig dier en/of enig goed waarvan zij houder
zijn of die onder hun toezicht staan.

14. Afrekening en betaling
14.1 Bij reserveringen geldt het aantal gasten dat 10 werkdagen voor de uitvoering bekend is, als minimum voor het berekenen van de eindfactuur.
14.2 De klant is de in de horecaovereenkomst overeengekomen prijs verschuldigd. De prijzen worden
vermeld op lijsten die door het horecabedrijf op een voor de gast zichtbare plaats zijn
aangebracht of zijn opgenomen in een lijst die aan de klant, desnoods op diens verzoek, wordt
overhandigd of die via digitale bronnen toegankelijk is voor de klant. Een lijst wordt geacht voor
de klant zichtbaar aangebracht te zijn indien deze zichtbaar is in de normaal toegankelijke
ruimten van het horecabedrijf.
14.3 Voor bijzondere diensten, zoals het gebruik van garderobe, garage, safe, wasserij of stomerij,
telefoon, internet, wifi, roomservice, t.v.-huur e.d. kan door het horecabedrijf een extra
vergoeding in rekening worden gebracht.
14.4 Alle rekeningen, daaronder mede begrepen rekeningen ter zake annulering of no-show, zijn door
de klant verschuldigd op het moment dat ze aan hem worden gepresenteerd. De klant dient voor
contante betaling of betaling per bank of giro zorg te dragen, tenzij anders overeengekomen.
14.5 De gast en de klant zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle bedragen die één van hen of beiden aan
het horecabedrijf uit welken hoofde ook verschuldigd zijn. Horecaovereenkomsten worden
behoudens andersluidend beding geacht mede namens elke gast gesloten te zijn. Door te
verschijnen geeft de gast te kennen dat de klant bevoegd was hem bij het sluiten van de
betreffende horecaovereenkomst te vertegenwoordigen.
14.6 Zolang de klant niet geheel aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf heeft voldaan is het
horecabedrijf gerechtigd om alle goederen welke door de klant in het horecabedrijf zijn meegebracht onder zich te nemen en te houden, totdat de klant ten genoegen van het
horecabedrijf aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf heeft voldaan. Naast een
retentierecht komt het horecabedrijf in voorkomend geval een pandrecht toe op de betreffende
goederen.
14.7 Indien andere dan contante betaling is overeengekomen dienen alle facturen, voor welk bedrag
ook, door de klant binnen veertien dagen na factuurdatum aan het horecabedrijf te worden
voldaan. Indien een factuur wordt gezonden is het horecabedrijf te allen tijde bevoegd een
kredietbeperkingstoeslag van 2% van het factuurbedrag in rekening te brengen, welke vervalt
indien de klant de factuur binnen veertien dagen voldoet.
14.8 Indien en voor zover tijdige betaling achterwege blijft, is de klant in gebreke zonder dat enige
ingebrekestelling zal zijn vereist. Uitsluitend indien de klant een natuurlijk persoon (consument)
is, stuurt het horecabedrijf bij achterwege blijven van betaling, eenmalig een ingebrekestelling
met een termijn van tenminste 14 dagen om alsnog te betalen.
14.9 Indien de klant in gebreke is moet hij aan het horecabedrijf alle op de inning vallende kosten
vergoeden. De buitengerechtelijke inningskosten worden in rekening gebracht volgens de wet.
14.10 Indien het horecabedrijf goederen als bedoeld in artikel 14.5 onder zich heeft en de klant van wie
het horecabedrijf de goederen onder zich heeft gekregen gedurende drie maanden in gebreke is,
is het horecabedrijf gerechtigd deze goederen publiekelijk dan wel onderhands te verkopen en
zich op de opbrengst daarvan te verhalen. De aan de verkoop verbonden kosten komen eveneens
ten laste van de klant en het horecabedrijf kan zich ook daarvoor op de opbrengst van de
verkoop verhalen. Hetgeen na het verhaal van het horecabedrijf resteert, wordt aan de klant uitgekeerd.
14.11 Iedere betaling zal, ongeacht enige door de klant bij die betaling geplaatste aantekening dan wel gemaakte opmerking, worden geacht te strekken in mindering op de schuld van de klant aan het
horecabedrijf in de navolgende volgorde:
• De kosten van executie
• De gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten
• De rente
• De schade
• De hoofdsom
14.12 Betaling geschiedt in Euro’s. Indien het horecabedrijf buitenlandse betaalmiddelen accepteert
dan geldt de op het moment van betaling geldende marktkoers. Het horecabedrijf kan daarbij bij wijze van administratiekosten een bedrag in rekening brengen dat overeenkomt met maximaal10% van het bedrag dat in vreemde valuta wordt aangeboden. Het horecabedrijf kan dit
bewerkstelligen door de geldende marktkoers met maximaal 10% aan te passen.
14.13 Het horecabedrijf is nimmer gehouden om andere betaalmiddelen dan contanten te accepteren
en kan aan acceptatie van dergelijke andere betaalmiddelen voorwaarden verbinden.

15. Overmacht
15.1 Als overmacht voor het horecabedrijf, die maakt dat een eventuele daardoor veroorzaakte
tekortkoming het horecabedrijf niet kan worden toegerekend, geldt iedere voorziene of
onvoorziene, voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid die het uitvoeren van de
horecaovereenkomst door het horecabedrijf zodanig bemoeilijkt dat het uitvoeren van de
horecaovereenkomst onmogelijk dan wel bezwaarlijk wordt.
15.2 Indien een van de partijen bij een horecaovereenkomst niet in staat is om aan enige verplichting
uit die horecaovereenkomst te voldoen, is hij verplicht de andere partij hiervan zo spoedig
mogelijk in kennis te stellen.
16. Gevonden voorwerpen
16.1 In het gebouw en aanhorigheden van het horecabedrijf verloren of achtergelaten voorwerpen,
die door de gast worden gevonden, moeten door deze zo spoedig mogelijk bij het horecabedrijf
worden ingeleverd.
16.2 Van voorwerpen, waarvan de rechthebbende zich niet binnen een jaar na de inlevering daarvan
bij het horecabedrijf heeft gemeld, verkrijgt het horecabedrijf de eigendom.
16.3 Indien het horecabedrijf door de gast achtergelaten voorwerpen aan deze toezendt geschiedt
zulks geheel voor rekening en risico van de gast. Het horecabedrijf is nimmer tot toezending
verplicht.

17. Kurken- en keukengeld
17.1 Het horecabedrijf kan de gast verbieden om zelf meegebracht eten en/of drinken in het
horecabedrijf, daaronder het terras mede begrepen, te nuttigen. Indien het horecabedrijf het
nuttigen van zelf meegebracht eten en/of drinken toestaat, kan het horecabedrijf aan het
toestaan daarvan voorwaarden verbinden, waaronder het in rekening brengen van Kurken- en/of
keukengeld.
17.2 De in de artikelen 17.1 bedoelde bedragen worden vooraf overeengekomen dan wel, bij gebreke
van voorafgaande overeenkomst, in redelijkheid vastgesteld door het horecabedrijf.

18. Toepasselijk recht en geschillen
18.1 Op horecaovereenkomsten is bij uitsluiting Nederlands recht van toepassing.
18.2 Ingeval van geschillen tussen het horecabedrijf en een klant (niet zijnde een natuurlijk persoon,
die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) is bij uitsluiting bevoegd de
bevoegde rechter in de woonplaats van het horecabedrijf, tenzij krachtens dwingende
wetsbepaling een andere rechter bevoegd is en onverminderd de bevoegdheid van het
horecabedrijf het geschil te laten beslechten door de rechter die bij gebreke van dit beding
bevoegd zou zijn.
18.3 Alle vorderingen van de klant verjaren na verloop van een jaar na het moment waarop zij zijn
ontstaan.
18.4 De ongeldigheid van één of meer van de bedingen in deze algemene voorwaarden laat de
geldigheid van alle andere bedingen onverlet. Blijkt een beding in deze algemene voorwaarden
om enigerlei reden ongeldig, dan worden partijen geacht een geldig vervangend beding
overeengekomen te zijn dat het ongeldige beding naar strekking en reikwijdte zoveel mogelijk
benadert.